Till innehåll på sidan

Småländskt entreprenörskap på flaska

Den prisbelönta entreprenören och smålänningen Jonna Gustafsson har visat att stort entreprenörskap kan börja i en liten källare. Hårt arbete, nytänkande och mantrat ”cut all the unnecessary costs” har lönat sig – idag ryms hållbarhet, kvalitet och rimliga priser i samma flaska.

Jonna Gustafssons entreprenörsresa startade i Växjö, dit hon flyttade för att studera marknadsföring på Linnéuniversitetet. Redan då lade hon grunden till Essnce, ett parfymföretag som med småländsk fingertoppskänsla kombinerar kvalitet och överkomliga priser.

Efter studierna jobbade hon med digital marknadsföring på Växjögrundade NordicFeel – en e-handelsaktör inom skönhet. Fröet till Essnce såddes när hon på TikTok fick syn på en snarlik produkt som redan såldes i USA.

Jonna luktar på parfymtest

“Jag kände bara shit, jag har ju kontakt med en parfymfabrik, jag tycker om beauty, jag tycker om parfym och jag är nog en person som kanske ska driva eget bolag – för jag vill ju inte rätta mig efter någon annans policy, utan jag vill sätta mina egna standards”, säger Jonna Gustafsson.

 

Rör om i branschen

2021 drog hon igång. Hon startade Essnce från sin källare i en annan del av Småland, i Nässjö, och drog nytta av sina erfarenheter av digital marknadsföring från Växjötiden – en skicklighet som senare skulle göra Essnce till en sensation på sociala medier. Med nästan 70 000 följare på TikTok och en stark närvaro på sociala medier har Essnce slagit rot både digitalt och lokalt.

På bara några år har Essnce växt till en imponerande spelare på den svenska parfymmarknaden. Hon rör om i branschen – som nästan alltid har varit synonym med höga priser – samtidigt som hon minimerar företagets miljöpåverkan. Parallellt med framgångarna har hennes entreprenörskap prisats gång på gång, senast som Årets unga entreprenör i Sverige 2024.

“Vi gör parfymer till ett lägre pris än vad många andra märkesparfymer säljs på marknaden. Vårt mantra, som jag bankar in i skallen på våra anställda, är ’cut all the unnecessary costs’. Det mantrat har vi genom allt. Vi drar ner på kostnaderna för alla marknadsföringskampanjer, vi drar ner på kostnaderna för paketering. Vi försöker hålla låga kostnader på allt förutom kvaliteten på själva vätskan i parfymen.”

Jonna i Essncesbutiken

 

”Den snåla smålänningen i mig”

Och hur har Småland påverkat Jonnas företagande?

”Jag tror verkligen att jag är smålänning har påverkat mitt företagande enormt. Även om jag jobbar med marknadsföring och tycker att branding och varumärke är sjukt kul – så kan jag inte riktigt förstå hur man kan lägga så sjukt mkt pengar på det. Det finns en anledning att vi kapar alla onödiga kostnader och lägger fokus på kvaliteten. Jag tror det är den snåla smålänningen inom mig som har gjort att vi valt att ta denna riktning.”