Volvodumpern skapades i småländska skogen
Småländsk uppfinningsrikedom kommer i många skepnader. En av ingenjörerna som jobbade i bröderna Lihnells vagnfabrik i Braås fick en idé om något som skulle bli en framtida exportsuccé.
På en bit papper skissade han ner en idé om en ny typ av fordon. Han och några förtrogna höll tyst om idén medan de – i största hemlighet och på enbart några veckor – byggde en prototyp. Året var 1966 och där och då, i skogarna i Braås i Småland, var Volvos, och faktiskt världens första, ramstyrda fyrhjulsdrivna dumper uppfunnen. Ett fordon som blev oumbärligt i uppbyggnaden av det svenska folkhemmet och en succé runt om i världen.
En revolutionerande uppfinning inspirerad av skogsbruket
Ingenjören som hade sina rötter i skogsbruket hade länge funderat på hur man skulle kunna få bättre framkomlighet för traktorekipage i terräng. Det var ofta de små framhjulen som körde fast och då förlorade man styrförmågan, så genom att ta bort traktorns framaxel och istället styra ekipaget med hydraulcylindrar i midjan mellan traktorn och vagnen kom alltså den första ramstyrda och fyrhjulsdrivna dumpern i världen till. Den fick smeknamnet Gruskalle efter VDn på bolaget, Carl Lihnell.
Konceptet passade perfekt i en tid som hade stort behov av maskiner och fordon som påskyndade uppbyggnaden av den nya världen på 1960-talet. Och i snart 60 år har Volvodumpern varit en småländsk exportsuccé.
Världsledande från Braås, Småland
Volvo Construction Equipment är en av de världsledande tillverkarna av anläggningsmaskiner, och även branschens pionjär inom hållbarhet. Huvudfabriken är kvar i Braås utanför Växjö och exporterar till 150 länder.